Η ανταγωνιστική θέση μιάς επιχείρησης στην εποχή της σημερινής κρίσης
Πέμπτη 2Φεβρουαρίου 2023.
Μια ρεαλιστική προσέγγιση σε έναν σύγχρονο επιχειρηματικό προβληματισμό.
Η κατάσταση σήμερα, συνοπτική περιγραφή.
-Η αξία μιας εταιρείας είναι η παρούσα αξία των μελλοντικών εισροών ρευστού.
Από τη Θεωρία Οικονομίας.
Η ανταγωνιστική θέση της κάθε επιχείρησης μικρής η μεσαίας, με φυσική παρουσία ή ακόμα και μόνο μέσω του ιντερνέτ ( E-shop) εξαρτάται από τους παράγοντες που διαμορφώνουν το ανταγωνιστικό περιβάλλον που δραστηριοποιείται η επιχείρηση σε σχέση πάντα με τους ανταγωνιστές της, αλλά και των εξωτερικών παραγόντων που την επηρεάζουν άμεσα.
Και αυτοί δεν είναι άλλοι από την πολιτική κατάσταση της
χώρας που δραστηριοποιείται, οι πολιτικές που τηρεί και εφαρμόζει για τις
επιχειρήσεις και τα κίνητρα, άϋλα και υλικά για νεοεισερχόμενες, την ικανότητα
των πελατών να καταναλώνουν, την διαμορφούμενη αντίληψη της αγοράς και των προϊόντων,
την ώριμη δηλαδή καταναλωτική συνείδηση και άλλες παραμέτρους που ο
επιχειρηματίας δεν είναι σε θέσει να επηρεάσει ή να ελέγξει.
Ralph Peters | |
---|---|
Born | April 19, 1952 Pottsville, Pennsylvania, U.S. |
Education | Pennsylvania State University |
Alma mater | St. Mary's University, Texas,[1] M.A. (international relations), 1988 |
Occupation(s) | Former U.S. Army officer, military analyst, writer |
- Ο de facto ρόλος των ενόπλων δυνάμεων της Αμερικής είναι να
διατηρήσουν τον κόσμο ασφαλή για την οικονομία μας και ανοιχτό για την
πολιτιστική μας διείσδυση.
- Ralph Peters , 1952-, Αμερικανός στρατιωτικός & συγγραφέας
Οι συνεχείς οικονομικές κρίσεις, που Ξεκίνησαν από το Σεπτέμβριο του 1999 ( με την διάλυση της Γιουγκοσλαβίας ) είχε προηγηθεί η διάλυση της πάλαι ποτέ Σοβιετικής Ένωσης και οι συνεχείς Γεωπολιτικές, οικονομικές, πολιτικές και οικονομικές κρίσεις, οδήγησαν σήμερα Φεβρουάριο του 2023 στην εγκαθίδρυση του ασταθές περιβάλλον που βιώνουμε, ώστε να μην μπορεί ένας ηγέτης - επιχειρηματίας να διαμορφώσει εύκολα και αξιόπιστα ένα πειστικό επιχειρηματικό σχέδιο για πάνω από ένα ή δυο έτη.
Παρ’ όλα αυτά η ανάλυση όλων των δυνάμεων που επιδρούν και αναπτύσσονται σε αυτό το περιβάλλον ( τοξικό ή μη θα το δείξει ο χρόνος και η «νεκροψία») που δραστηριοποιείται μια επιχείρηση αποτελεί την μελέτη και την βάση μιας στρατηγικής Ανταγωνισμού.
Μιας μακροχρόνιας στρατηγικής με συνεχείς επικαιροποιήσεις και μεταβολές, ένα πλάνο, ένα όραμα και μια ιδέα ( μια ελπίδα χαμένη στην ομίχλη του χρόνου, ένα Φθινοπωρινό απόγευμα ) που θα εμπνεύσει τον επιχειρηματία θα τον τροφοδοτήσει με αυτοπεποίθηση βάση δεδομένων, στοιχείων και ορθής και τεκμηριωμένης έρευνας.
Ο ρόλος του νέου επιχειρηματία ( μεταξύ πολλών άλλων ρόλων και συχνά αντικρουόμενων ) είναι να προσπαθήσει να μεταβιβάσει το πλάνο αυτό και στους συνεργάτες του έτσι ώστε να τους εμπνεύσει να υλοποιήσουν την ιδέα και να την κάνουν πράξη ( μια και αν βουλιάξουν θα πάνε όλοι μαζί στον πάτο, διάχυση της συλλογικής ευθύνης).
Από καθαρά προσωπική εμπειρία και ως ( Guru ) έχω να προσθέσω πέραν της θεωρητικής παραπάνω τοποθέτησης ότι αν παλαιότερα οι νέες επιχειρήσεις είχαν λίγες ή ελάχιστες πιθανότητες επιβίωσης, τώρα είναι ακόμα πιο δύσκολα, και θα δυσκολέψουν μια και βρισκόμαστε σε μια βίαιη μεταβολή του διεθνούς επιχειρηματικού μοντέλου και του Status Quo που γνωρίζαμε.
Ακόμα και μεγάλοι Οργανισμοί όπως οι Τράπεζες τα επόμενα χρόνια
θα εξαφανιστούν! τουλάχιστον με τον τρόπο που μέχρι τώρα το είχαμε αντιλήφθει με
την εφαρμογή της νέας Οικονομίας που μεταξύ άλλων θα εξαλείψει εντελώς και τους
μεσάζοντες και τον υπερβολικό πλούτο και την κατάχρηση αυτού, μια και θα
θεωρηθεί και αυτό ως μια από τις αιτίες της παρακμής της γενιάς που σήμερα
κατέχει παγκόσμια τη εξουσία και τον πλούτο, και θα αποδεδειχθεί τελικά και εκ του αποτέσματός, ανεπαρκείς ελλειποβαρείς ( όλος ο πολιτικός κόσμος, συσσωμα και παγκόσμια) και
ανεύθυνος, στην μετάβαση από τον παλαιό κόσμο των αξιών στο νέο κόσμο των
ιδεών.
- Οικονομία είναι η τέχνη του να αλλάζει το χρήμα από χέρι σε χέρι μέχρι που τελικά δεν μένει τίποτα. - Robert W. Sarnof , 1918-1997, Αμερικανός manager
Τα νούμερα αποτυχίας σε νεοεισερχόμενες επιχειρήσεις σύμφωνα με την μελέτη του Flavin ( 1985 ) είναι ότι το 70% των νέων επιχειρήσεων θα αποτύχει μέσα στα επόμενα δύο έτη από την έναρξη.
Σίγουρα η έρευνα αγοράς και η ανάθεση σε ένα εξειδικευμένο γραφείο ερευνών Marketing θα προσφέρει τους συντελεστές αποτυχίας μια επιχείρησης αλλά και τις πιθανότητες επιτυχίας μέχρι η εταιρία να μπορέσει σύντομα και με ασφάλεια να περάσει από το «Νεκρό σημείο» Break Even Point (BEP) σε κερδοφορία και βιώσιμη ανάπτυξη (1).
Μια επιχείρηση όταν γεννιέται μοιάζει με ένα μωρό που στην πραγματικότητα δεν μπορεί να κάνει τίποτα και είναι ευάλωτο.
Αλλά είναι πάντα δίπλα του, εκεί, η μητέρα του που θα τους εξασφαλίσει ότι θα επιβιώσει τα πρώτα 2 – 3 χρόνια και στην συνεχεία θα σταθεί στα πόδια του – στην κυριολεξία – και θα αρχίσει να επικοινωνεί με το περιβάλλον ( που το φέραμε ).
Ερχόμαστε σε ένα κόσμο που προϋπήρχε δίχως να το επίλεξουμε, με τους δικούς του νόμους και κανόνες.
Το ίδιο και οι περισσότερες επιχειρήσεις.
Μέσα στην συνεχή κρίση πολλές επιχειρήσεις ιδρύθηκαν όχι από επιλογή του επιχειρηματία αλλά από ανάγκη.
Μάλιστα μετά την πανδημία ( το άρθρο το έγραψα 2 Φεβρουαρίου 2023 ) πολλοί εργαζόμενοι δεν ξανά επέστρεψαν στις εργασίες τους, μια και έμαθα ότι από το σπίτι τους μπορούν να εργαστούν με τα ίδια χρήματα που απολάμβαναν και πριν.
Πολλοί στράφηκαν στην αυτό απασχόληση ( 2 ).
- Το να σκεφτόμαστε ότι η Νέα Οικονομία έχει ξοφλήσει είναι σαν κάποιος στο Λονδίνο του 1830 να έλεγε ότι η βιομηχανική επανάσταση τελείωσε, επειδή κάποιος υφαντουργός στο Μάντσεστερ χρεοκόπησε. Alvin Toffler , 1928-2016, Αμερικανός συγγραφέας & μελλοντολόγος.
Τα Ψηφιακά νομίσματα, τα Κρυπτονομίσματα και τα NFT είναι μόνο η κορυφή του παγόβουνου που πλησιάζει ο Τιτανικός της παλαιάς Οικονομίας, δείτε τι έκανε η Καλιφόρνια ( 3 ).
Θα επιβιώσουν μόνο όσοι θέλουν και μπορούν.
Εκτός από την έμφυτη νοημοσύνη ο νέος άνθρωπος της ηλεκτρονικής και όχι μόνο εργασία θα έχει στην αρχή να αντιμετωπίσει την τεχνητή νοημοσύνη (A.I. και ChatGPT).
Στην συνέχεια και μετά από ένα διάστημα θα συνεργαστεί μαζί της ( θέλοντας και μη ).
Το επόμενο στάδιο ( το επόμενο σοκ ) θα είναι η ενσωμάτωση στην χρήση της τεχνητής νοημοσύνης της «Συναισθηματικής Νοημοσύνης» και ακόμα πιο πέρα η ανάληψη καθαρά και κρυστάλλινα ηγετικού ρόλου από αυτή, σε σχέση με το αρχικό στάδιο που ήταν η πληροφόρηση.
Η επιχειρήσεις αλλά και νέοι αυτοαπασχολούμενοι (Freelancers ) θα πρέπει να προβούν σε χρήση εξιδανικευμένων μοντέλων ανάλυσης της ανταγωνιστικής τους θέση πριν να είναι αργά.
Το πρόβλημα με την αποτυχία δεν είναι μονό ο πολύτιμος χρόνος που σπαταλήθηκε σε κάτι που εκ των προτέρων θα ήταν αποτυχία, ούτε τα χρήματα, αλλά η ψυχολογική πληγή της αποτυχίας που οδηγεί σε κλινικές καταστάσεις ( κατάθλιψη, αλκοόλ, ψυχο-φάρμακα ) ή ακόμα χειρότερα την απεμπολή κάθε οιονεί μελλοντικής προσπάθειας να ξανά επιχειρήσει.
Το επόμενο «πρόβλημα» είναι η Επιτυχία.
Μια και θα πρέπει να αναρωτηθεί τι έκανε καλά, αν ήταν καθαρά θέμα τύχης και αν μπορεί να εκμεταλλευτεί αυτή την συγκυρία της επιτυχίας ως εφαλτήριο για κάτι καλύτερο.
Αλλά το ακόμα μεγαλύτερο πρόβλημα είναι η Στασιμότητα.
Το να μην κάνεις τίποτα ακόμα και λάθος είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα, μια και θα είσαι ένας ελκυστικός, ακίνητος παχύς στόχος για όλους ( Εφορία, ανταγωνιστές, τράπεζες).
Το πιο διάσημο εργαλείο που θα μπορούσες να χρησιμοποιήσεις για να καταγράψεις και να δεις πια είναι η ανταγωνιστική σου θέση, είτε είσαι φέρελπις επιχειρηματίας ή κάποιος που ήδη υπάρχεις, είναι το Υπόδειγμα των πέντε δυνάμεων του Porter ( 1980 ), ( 4 PDF ).
Και έχουν να κάνουν με την καταγραφή της μετρήσιμης έντασης του ανταγωνισμού.
Είναι κατανοητό πιστεύω ότι δεν μπορούμε να καταγράψουμε και να μετρήσουμε, δεν μπορούμε να το χρησιμοποιήσουμε, εκτός αν ασχοληθούμε με την Φιλοσοφία ή το ψάρεμα που είναι και αυτό μια λύση.
Έτσι τα πέντε στάδια είναι.
1. Η απειλή από Υποκατάστατα προϊόντα που μπορούν να εμφανιστούν ξαφνικά ή υπάρχουν ήδη, παράδειγμα μια βιομηχανία Γάλακτος είδε ξαφνικά να πωλούνται ίδια υποκατάστατα γάλατα με ετικέτα ή εισαγωγής, από το Super Market 20 – 40 % φτηνότερα.
2. Ο Κίνδυνος από νέους ανταγωνιστές.
Θα μειώσουν το ήδη χαμηλό περιθώριο κέρδους μια και όλοι θα πρέπει να πάρουν ένα κομμάτι από την ίδια πίτα της αγοράς.
3. Η διαπραγματευτική δύναμη των προμηθευτών.
Έχει να κάνει κατά πως η νέα εταιρία, θα είναι σε θέση να επιλέξει η ίδια, από πού θα αγοράσει και τι.
Όταν υπάρχει ένας αποκλειστικός αντιπρόσωπος και είσαι υποχρεωμένος να προστρέξεις εκεί για το απαραίτητο ανταλλακτικό φυσικά και δεν έχεις καμία εναλλακτική λύση !
4. Η διαπραγματευτική δύναμη των Πελατών αφορά την ικανότητα των πελατών να πιέζουν τις τιμές όταν φυσικά μπορούν. Στο εξωτερικό και στις Βόρειες χώρες για παράδειγμα το κίνημα των καταναλωτών εκτός που προβάλει άμεσα ελαττωματικά προϊόντα αλλά και αντικοινωνικές πολιτικές ( παιδική εργασία, εκμετάλλευση συνθηκών εργασία και ωραρίου, Περιβαντολογικές δράσεις με αρνητικές επιδράσεις ) ασκεί και πολιτική επηρεασμού των καταναλωτών για μείωση τιμών καταναλωτικών αγαθών, κυρίως τροφίμων όταν αυτές είναι στο σημείο της αισχροκέρδειας.
Κάτι που υπάρχει στις μέρες μας με την πέρα από κάθε λογική αύξηση των τιμών των τροφίμων στα Super Market και όχι πάντα με τις τιμές παραγωγού ( που έχει επιδοτηθεί από το κράτος για να παράγει τρόφιμα ).
Το Υπουργείο Αγροτικής Οικονομίας δίνε κατά μέσο όρο κάθε χρόνο 2.5 δισεκατομμύρια επιδοτήσεις στον Αγροτικό τομέα παραγωγής τροφίμων.
Και τέλος.
Η Ένταση του ανταγωνισμού μεταξύ των επιχειρήσεων.
Είναι ο βαθμός στον οποί ανταγωνίζονται οι επιχειρήσεις μεταξύ τους σε ένα κλάδο.
Για παράδειγμα δείτε πόσες είναι οι εταιρίες που συσκευάζουν Γάλα.
Αρά μην μπεις στον τομέα του Αγοράζω και συσκευάζω γάλα.
Φυσικά η ανάλυση της δομής του κλάδου σε ποιο σύνθετες και απαιτητικές αγορές είναι άκρως απαραίτητη.
Και αυτό γιατί αναγνωρίζοντας την φύση και λειτουργία του κλάδου ( κανάλια διανομής, Κυρίαρχη θέση, προβολή, διαφήμιση, Brand κλπ ) αλλά και σημαντικών μεταβλητών με οικονομικούς και τεχνικούς δείκτες οι επιχειρήσεις προσπαθούν να εκμεταλλευτούν τις ευκαιρίες εκείνες που δεν μπορεί να τις δει το απλό μάτι.
Έτσι όπως αναφέρει και ο Lorel et al. 1986, Μπορούν εντός του συγκεκριμένου περιβάλλοντος και θα πρόσθετα και εντός το χώρου και χρόνου που δραστηριοποιούνται να αναπτύξουν τις κατάλληλες στρατηγικές.
Έτσι μπορεί ( Under term and conditions ) να κάνει ότι πρέπει η επιχείρηση για να βελτιώσει την ήδη θέση της, ακόμα και προκαλώντας ( ακόμα και με άτυπη συμφωνία Cartel ) την είσοδο νέων επιχειρήσεων.
Δεν είναι τυχαίο ότι οι μεγάλες εταιρίες όταν αντιληφτούν τον συντελεστή επικινδυνότητας διείσδυσης στην δική τους αγορά σε πρώτη φάση ανιχνεύουν σε δεύτερη αναλύουν – προσεγγίζουν - και σε Τρίτη την Τρώνε !
Μοιάζει με συμπεριφορά Καρχαρία.
Στον την «τρώνε» βάλτε ότι την εξαγοράζουν ( ή και όχι).
Η μπορεί να αποφασίσει μια επιχείρηση να κλείσει ( με κέρδη ) και να μεταπηδήσει σε ένα νέο κλάδο, λ.χ. από τις κατασκευές στον Τουρισμό και εστίαση, ή Α.Π.Ε.
Συμπερασματικά θα έλεγα ότι υπάρχει προοπτική για κάποιον που θέλει να ξεκινήσει μια επιχείρηση το 2023.
Με σταθερά βήματα, πολύ μελέτη, οργάνωση, σκέψη, έρευνα και θάρρος και τύχη! μπορεί να τα καταφέρει.
Και αν όχι, και αν δεν την βρεις την επιτυχία, ήδη θα
κατάλαβες Ιθάκες τι σημαίνουν.
-Θέλω να ευχηθώ σε όλους χρόνια πολλά και να σας πω ότι η οικονομία της Ελλάδας σύντομα θα καταστραφεί… - Κωνσταντίνος Μητσοτάκης , Έλληνας πρωθυπουργός, (Εορταστικό μήνυμα τα Χριστούγεννα του 2006)
Writer: Billy
Kasis (Marketing and Digital Guru, find me on Google).
Παραπομπές - Πηγές.
1. Νεκρό σημείο ονομάζεται το ποσό ακριβώς των πωλήσεων, που μια επιχείρηση καλύπτει το σύνολο των εξόδων της, σταθερά και μεταβλητά, μη πραγματοποιώντας ούτε κέρδος ούτε ζημιά. Η συγκεκριμένη έννοια αποτελεί σημαντικό αντικείμενο μελέτης και ανάγεται στη σφαίρα ανάλυσης των πωλήσεων μιας επιχείρησης.
2. Τα κορυφαία 7 στατιστικά για ελεύθερους επαγγελματίες (Πηγή : 57+ Freelance Statistics, Trends and Insights (2023).
Περίπου 1,57 δισεκατομμύρια άνθρωποι στο παγκόσμιο εργατικό δυναμικό είναι ελεύθεροι επαγγελματίες.
Παγκοσμίως, η συνολική αγορά πλατφόρμας ανεξάρτητων
επαγγελματιών εκτιμάται ότι ανέρχεται σε 3,39 δισεκατομμύρια δολάρια.
Πέρυσι, τα ετήσια κέρδη από τους ελεύθερους επαγγελματίες
των ΗΠΑ αυξήθηκαν κατά 100 εκατομμύρια δολάρια, τώρα συνολικά 1,3
τρισεκατομμύρια δολάρια.
Σε όλο τον κόσμο, ο μέσος ελεύθερος επαγγελματίας κερδίζει
21 $ την ώρα.
Περισσότεροι από τους μισούς ελεύθερους επαγγελματίες έχουν
μεταπτυχιακή εκπαίδευση, σημειώνοντας αύξηση 6% από το 2020 έως το 2021, ενώ οι
ελεύθεροι επαγγελματίες για όσους έχουν απολυτήριο γυμνασίου ή λιγότερο
μειώθηκαν από 37% σε 31%.
Ο σχεδιασμός ιστοσελίδων είναι η υπηρεσία freelance με τη μεγαλύτερη ζήτηση.
Σε παγκόσμιο επίπεδο, σχεδόν το 70% των ελεύθερων
επαγγελματιών είναι 35 ετών, ή νεότεροι.
Στατιστικά παγκόσμιας αγοράς ελεύθερου επαγγελματία
Σχεδόν το 47% των εργαζομένων παγκοσμίως είναι ελεύθεροι
επαγγελματίες (Παγκόσμια Τράπεζα)
Τα στοιχεία της Παγκόσμιας Τράπεζας δείχνουν ότι το 46,4% όλων των εργαζομένων παγκοσμίως είναι αυτοαπασχολούμενοι.
3. California DMV is now on the blockchain. Why that’s a bigger deal than you think
4. Tο Υπόδειγμα των πέντε δυνάμεων του Porter ( 1980 ),
Copyright © 2023 | Billy Kasis | Digital Marketing Brand and Marketing Mix.
Πολύ καλό άρθρο καί ενδιαφέρον Blog
ReplyDelete